onsdag den 21. september 2011

Zøvnigs hjemmelavet Chili Pastaer

Kære bloggers og madglade mennesker derude.

Jeg ved godt der er gået rent Tv-køkken i den på det seneste, men hvorfor stoppe når man er inde i en god stime? Fik du prøvet min Scotch Bonnet BBQ Sauce forleden dag? Eller så hop lige ind i til det indlæg og skriv opskriften af. Chilierne hænger flot på planterne nu og det er tid til, at gøre brug af dem. Derfor har jeg her til aften lavet fire glas Chili Pasta. Opskrifterne er stort set de samme og det er stort set kun antallet og typen af chilier der er ændret på. Grundopskriften kan jeg ikke prale med selv at have lavet, da den er tyvstjålet fra Grovbolle.dk. Men jeg synes nu alligevel jeg vil dele den med jer, da der er kommet to helt fantastiske Chili Pastaer ud af det.


Chokolate Chili Pasta:
1 spsk. Rapsolie
3 stk. Chokolate Scotch Bonnet
3 tsk. Salt
4 fede Hvidløg
4 spsk. Brun farin
4 dåser koncentreret tomat
2 dl. Rapsolie


Habanero Peach Pasta:
1 spsk. Rapsolie
2 stk. Store Market Peach Habanero
3 tsk. Salt
5 fede Hvidløg
4 spsk. Brun farin
4 dåser koncentreret tomat
2 dl. Rapsolie



Udgangspunktet er det samme i begge opskrifter. Hæld lidt olie i en dyb pande eller en gryde og chop hvidløgene og chilierne i små stykker. Ikke at jeg kender nogen der er så dumme, men hvis du nu skulle få den ide, at klø dig selv på næsen, lige efter du har gjort dette, så bare lad være. Det kan give en let prikkende fornemmelse og en næse der løber i op til en time efter. Har jeg ladet mig fortælle.... Når men. Når dette er gjort, så smider du dem i olien og lader dem stege til de får en sund farve (Kulsort er ikke en sund farve hvis du skulle være i tvivl)

Herefter tilsætter du den Brune farin og nyder duften mens sukkeret smelter sammen med chilier og hvidløg til en skøn masse. Herefter hældes den koncentreret tomat ned sammen med resten af godterne, så du derved bryder dens koncentration, hvorpå du hælder salt i såret (well det ligner lidt et åbent sår på dette tidspunkt). Derefter rør du stille og roligt rundt i det hele, mens du gradvist hælder Rapsolien i, indtil det hele får en lækker konsistens.


Når det er ved at være færdigt, så tag et par syltetøjsglas (Førende eksperter anbefaler at tømme dem og vaske dem først) og hæld en smule Atamon i bunden af dem. Hæld derefter meget varmt vand (Kogt vand der lige har stået et minuts tid, efter det er kommet af varmen) i glassene, sæt lågene på og ryst dem. Lad dem stå med låget på indtil du er klar til, at hælde den lækre chili pasta på glassene.

Vupti så har du nogle lækre Chili Pastaer der rent faktisk smager af noget og så kan du jo altid overveje, at forære et glas til dine forældre, en kollega eller at servere det for naboens møg kat ;)

God fornøjelse venner :)

4 kommentarer:

  1. Kan anbefales at tilsætte atamon i pastaen også. Evt prøve med andre krydderier også, jeg bruger også karry og paprika og spidskommen. Og så blender jeg det inden det kommer på glas. Velbekommen kun fantasien sætter grænsen

    SvarSlet
  2. Det med lige at blende det hele en ekstra gang er en glimrende ide, da det gør konsistensen lidt mere smooth :D Good point min ven

    SvarSlet
  3. Mmm det ser da bare super godt ud Zøvnig og det skal prøves når jeg får lidt tid til overs :-)

    SvarSlet
  4. Du burde ændre dine reaktionsvalgmuligheder til hot i stedet for cool!
    Tak for inspiration, jeg har lige lavet en med udgangspunkt i dine opskrifter, den smagte fantastisk!

    SvarSlet