søndag den 2. oktober 2011

Shadow Cities - Spillet din kæreste vil hade

Kære bloggers, iPhone ejere og andet godtfolk....

Shadow Cities er spillet din kæreste vil hade som pesten (min gør i hvert fald). Det er spændende, der er massere af kampe i det og, man har det altid med sig, når først man har downloadet det til sin iPhone. Så har du kun en Android telefon, så betyder det selvfølgelig, at du er en taber. Lige den del kan jeg desværre ikke hjælpe dig med, men der er garanteret steder hvor du kan søge professionelt hjælp ;)

Shadow Cities er et forholdsvist nyt og utrolig fængende spil, som kan downloades via App Store. Grey Area som har udviklet spillet, beskriver det på denne måde: "Shadow Cities is a location based multiplayer game for iPhone. Become a mage and take over your streets and neighborhoods with your team."

Rent praktisk så betyder det, at spillet gør brug af GPS funktionen i din iPhone, så den kan tracke hvor du præcist befinder dig. Du kan, når du hopper ind i spillet, kun se det lille lokale område, som du fysisk befinder dig i. Hvis der befinder sig en Energy Gateway (energi felter) nogenlunde tæt på hvor du bor, har du mulighed for, at bygge såkaldte Dominators. Det er her spillet begynder at blive interessant. Du kan høste energi til både dig selv og dit team via de opsatte Dominators. Ét er, at du kan bruge energien fra dine Dominators til, at bygge andre ting, der giver dig fordele i spillet (mere om det længere nede), noget andet er, at du hjælper din egen lille Battlegroup i kampen mod fjenden. Derudover gør det også, at du kan overtage det område du fysisk bor- eller befinder dig i, inde i selve spillet. Det er set før i forskellige spil, men det virker på mange måder mere gennemført i Shadow Cities. Som du kan se på dette screenshot, så har jeg her overtaget området omkring Forum inde i København ret massivt. Jeg har her både opsat Dominators og nogle Wards, som skal beskytte mine Dominators, når jeg ikke lige selv er i nærheden eller online.

Den verden du befinder dig i, består af to fraktioner som selvsagt ikke kan lide hinanden. Animators og Architects. Der laves hele tiden tiden små campaigns, som er en slags spillerunder der vare nogle dage af gangen. Den side der i et vidst område høster mest energi, vinder runden og får nogle bonusser til alle på det vindende hold. Så hvergang du høster energi fra dine egne Dominators, eller ved at udføre missioner i spillet, så er du med til, at bringe din egen Battlegroup tættere på den samlede sejr.

Som udgangspunkt er det let at forstå og til at overskue. Men der er meget mere i spillet end dette.

Det første man egentlig lære i spillet er, at fange/dræbe spirits i den åndeverden man bevæger sig i. Det gøres ved, at kaste magi. Rent praktisk så aktivere man magien ved, at køre fingeren nedad på skærmen, hvorpå man går i "magic-mode". Når man er i den mode, så bestemmer de mønstre du tegner på skærmen, hvilken magi du kaster. Eksempelvis, så laver du et "Z" tegn på skærmen, når du angriber eller laver et omvendt "L" hvis du skal sætte en Dominator op. Så når du angriber, skal du aktivere den her magic-mode hvorefter du tegner et "Z" på skærmen, hvor ved du udløser en mængde energi der skader din modstander. I mange tilfælde er det de føromtalte spirits man oftest angriber, men møder man tilfældigvis en modstander, så kan de naturligvis også angribes. Når du fanger/dræber spirits, så score du naturligvis xp på dette og når du har samlet en vis mængde xp, så kan du stige i level. Jo højere level du er på, desto flere Dominators kan du have og jo mere magi lære du. Det er ganske enkelt de gode gamle rpg elementer, som Grey Area har fået sneget ind i spillet på cool vis.

Du kan samtidig samle flere xp og mere energi til dit hold ved, at udføre små missioner. Som vidst her til højre, kan en mission eksempelvis består i, at du skal indfange visse typer spirits inden for en vis tid. Som det fremgår af dette screenshot, så kan spirits have forskellige farver, ligesom de kan have et vidst antal stjerner. Det er begrænset.

Det lyder jo altsammen meget godt, men hvad gør man hvis ikke der er andre venner/fjender osv. der hvor man selv bor? Det er her spillet bliver rigtig stærkt og socialt. Jeg kan i spillet adde venner og de bliver så en de af mit team eller Battlegroup i daglig tale. Når jeg har et vist antal Dominators, så får jeg energi nok til, at lave beacons (ikke bacon selvom det også ville være lidt cool). Først og fremmest skal jeg stige et par levels, så jeg kan åbne op for denne form for magi. Når det er gjort, så kan jeg smide en beacon op og det betyder, at alle fra min Battlegroup nu frit kan beame sig hen til mit område. I praksis betyder det, at jo flere venner du har som er aktive i spillet, desto flere områder kan du rejse til, uden du fysisk behøver selv at bevæge dig derhen.


Et godt eksempel på dette var, da jeg var i Paris tidligere på ugen. Der hoppede jeg på hotellets Wifi og smed så straks 5 Dominators op i område, hvor efter jeg skrev i chatten, der tilhører min Battlegroup, at nu åbnede jeg en beacon i området. Det gjorde så, at alle der var online fik denne besked og vupti kunne de alle hoppe til Paris og indfange Spirits. Ved at lave lokale hop (man kan hoppe til andre  Energy Gateways, hvis de ligger tæt nok på der hvor man  befinder dig i spillet), kom vi til nye områder af Paris. Når vi så støtte på lokale spillere, kunne vi adde hinanden og vupti kunne de få adgang til vores områder i Danmark og vi kunne få adgang til deres områder i Paris og omegn. Derved blev spillet med det samme udvidet og vi kunne få kontakt med andre fra vores egne fraktion.

Men det betød også, at fjenden hurtigt opdagede dette. I Danmark er min fraktion (Animators) pt. ret suveræne, men i Paris er det lige omvendt. Så spillerne fra Architects i Paris området, sendte en beacon op nær den jeg lavede og så begyndte der ellers nogle voldsomme kampe. Det endte med, at mine Dominators blev smadret og min beacon gik samme vej. For dem havde det været bedst, hvis de havde nået, at smadre mig, inden jeg fik addet venner fra Paris til min liste. Det lykkedes heldigvis ikke. I praksis betyder det, at hvis en ven fra Paris nu bliver angrebet, så kan han sende et nødopkald ud i spillet som gør, at jeg kan være ved hans eller hendes side på få øjeblikke og hjælpe (Man kan rent faktisk sætte spillet op, så du får nødkaldende som push-beskeder).

Det betyder, at os der holder sammen i Danmark nu, har fået foden inden for i Paris og at vores venner der, nu kan trække på os, når de er i problemer. Vi kan derved være med til, at hjælpe dem med at stå imod fjenden der. Architects teamet i Paris er derimod ikke lige så sikre på sejrene over Animators i Paris længere, da de nu kan få vores hjælp i kampene.

Alt dette giver spillet ufattelig mange strenge at spille på, hvilket jeg synes er super fedt.

 Udover alle ovennævnte ting, så har spillet også et utrolig stærk social side. Når du starter spillet, har du altid adgang til to typer chatgrupper. En hvor du kun kan snakke med nogle der har samme fraktion som dig selv og en hvor du også kan chatte med dine fjender. Disse bruges aktivt og indtil videre, bliver der rent faktisk holdt en ret god tone, både venner og fjender imellem. For mig er det lidt som at logge på Messenger efterhånden, når jeg kommer ind i spillet. Jeg kender efterhånden de andre fra min Battlegroup ret godt og det gør sgu spillet lige dét federe :)

Jeg kan også sætte beskeder op alla "Jeg skal nakke 3 air spirits. Kan nogen hjælpe mig?" hvorefter en anden spiller kan skrive tilbage på mit indlæg, at han lige har set en i nærheden af den eller den beacon, hvorpå jeg så kan hoppe detil og derved har han hjulpet mig med, at gennemføre en del af min mission.

Det her er et super-f*cking-vanedannende spil, som du bør prøve hvis du har iPhone. Jo flere der kaste sig ind i kampen, jo fede bliver spillet for os alle. Hvis du kaster dig over det så husk, at du får røvfuld hvis ikke du er Animator... Men på den anden side kunne vi godt snart bruge lidt modstand ;)

Shadow Cities App'en er gratis at hente. Som udgangpunkt er spillet gratis, men du kan få nogle fordele ved, at købe ekstra mana potions. Dog virker også denne del ret afbalanceret, så du på ingen måde kan købe dig til sejrene.

Håber at se dig online i spillet. Du er velkommen til, at adde mig derinde under navnet Danagis.

Ses assholes ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar