torsdag den 20. oktober 2011

Zøvnigs Royale Chili Sauce

Kære bloggers og chili elskere

Jeg har været på opdagelse efter en rigtig god chili olie/sauce ala den man finder på mange pizzariaer. Bare i en god version

Jeg faldt over en super god opskrift, som brugeren Gunni fra side Grillguru.dk står bag. Jeg har lavet en næsten tro kopi og kun med ganske få ændringer. Da jeg har en ordenlig bunke chilier efterhånden, som jo gerne skulle bruges fornuftigt, så har jeg kastet mig over, at tørre dem selv.

Du kan sikkert købe tørrede chiliflager et sted som den oprindelige opskrift foreskriver, men jeg har eksperimenteret med selv at tørre forskelliige Chilier. Hele min grund til oprindeligt at købe Royal Black chilien var, at jeg læste mig til, at den var perfekt til denne type chilie olier/saucer. Så i går aftes tog jeg en flok af dem og smed dem i ovnen (sammen med andre chilier) på 90 grader i 10 timer.

1 glas soltørrede tomater i olie (cirka 250g)
3 spsk tørrede hele chilier (Royal Black)
1 tsk. Garam Masala
1/2 tsk Kalahari salt
3 fede hvidløg
1 tsk cayenne peber
1 flaske koldpresset rasp olie
1 Dåse koncentreret tomatpuré
Atamon

Hæld lidt af olien fra de soltørrede tomater og blend derefter hele molotjavsen. Tag så en skål eller et tomt skridtbind af plastik og smid de blendede soltørrede tomater op i. Herefter tilsætte du stille og roligt de forskellige ingredienser på skift. Til sidst har du en herlig masse der dufter sindsygt godt og som allerede på dette punkt smager godt. Hæld en tsk. fuld Atamon ned til herlighederne og rør godt rundt.

Herefter tager du et syltetøjsglas eller et godt glas med patentlåg (eller hvordan hulen det nu staves) og hælder lidt Atamon i, efterfulgt af vand der lige har kogt. Hæld 1/3 vand i og sæt låget på, hvorefter du vender glasset rundt, så vandet med Atamon i, skolder glasset indefra. Nu laver jeg normal ikke nogle løftede pengefingre, men det er sgu vigtigt, at du har fundet noget med et helt tæt låg, da du ellers risikere, at stå med skoldede fingre, hvilket giver en tur til skadestuen og muligheden for, at udstøde et bjørnebrøl. Det er så ikke en opfordring hvis du skulle være i tvivl ;)

Nåh.. Så er vi kommer til, at hælde Zøvnigs Royale Chili Sauce på glasset, men før du lukker til, så kan du jo altid hælde mere olie på, så glasset er godt fyldt. Førerne eksperter, aka Gunni, anbefaler, at du venter mindst to dage før du åbner og begynder at tage for dig, så smagen kan trænge rigtig godt ind i olien.

Håber sgu den smager ja allesammen :)

4 kommentarer:

  1. super god sovs
    men hvor kan man få kalahari salt?

    SvarSlet
  2. Du kan sagtens bruge andet godt salt, men så vidt jeg husker har jeg købt det her, hos vores lille landslagter imellem Kokkedal og Fredensborg. Slog den lige op på nettet og kan se det kan købes mange steder over hele landet :)

    Det kan eksempelvis købes her: http://www.damgaardsvinhandel.dk/delikatesser/kalahari-gourmet-salt.html

    SvarSlet
  3. Det kan godt være jeg spørger dumt, men det det Atamon og vand – Skal det blive i glasset når man kommer chilien i, eller er det bare lige for at rense glasset, så man hælder det ud igen?..

    SvarSlet
  4. Det er udelukkende for, at rense glasset og låget (husk at vende bunden i hovedet på glasset mens det sidder på) Det er med til at sikre, at chili saucen holder længere. Håber det gav svar :)

    SvarSlet