onsdag den 8. juni 2011

BBQ Sauce Part II - The making of a new taste

Kære bloggers, kollegaer og alle andre der kigger med.

Well jeg har fri, der skal grilles og jeg har jeg en blog der skal skrives. Oven i det så rumler maven og jeg  skal ganske enkelt have føde så hurtigt som muligt :P oSå hvorfor ikke bruge lidt tid på en ny BBQ sauce, når jeg nu alligevel skulle lave en god portion af Zøvnigs Mother**cking gode BBQ sauce, som jeg skrev om for nogle dage siden.

Den kloge læser vil nok også kunne se, at grundingredienserne er nogenlunde de samme som sidst. Opskriften blev skrevet ned, efterhånden som jeg fik kværnet det hele sammen, og min ide var, at den skal kunne bruge til, når vi skal have ribs næste gang.

Jeg endte med at bruge følgende:

2 dl. Æble Cider eddike
2 dl. Brun farin
2. dl Ketchup (Jeg ved jeg altid nævner Heinz, men en billigere med mere tomat i er faktisk bedre)
1 tsk. Dijon sennept
1/2 dl. Worchester Sauce
2 hele røde vietnamesisk chilier (OBS HER ER DER LAVET EN REDIGERING)
1 stort løg.
2 tsks. Citron saft
2 spsk. Hot sauce (Jeg gantager det lige fra sidste gang. Køb den med den grønne hætte i en thai eller kinesisk butik)
2 fede hvidløg
1 spsk Øster sauce
1 tsk. Cayennepeber
1 tsk. salt
1 lille dåse tomatpure.
1 lille håndfuld soltørrede tomater
1 1/2 spsk. peanutbutter

Okay det her er rimelig simpelt. Du koger Æble Cider eddiken op til at starte med. Du kan så bruge tiden imens på at hakke løget i så små stykker som muligt. Det er med til, når saucen koger op til sidst, at du får en tyk masse og ikke en masse løgklumper. De soltørrede tomater skal enten hakkes til ukendelighed eller en lille tur i blenderen. Som med løgene er det nederen, at ende med klumper i det færdige resultat.

Men alle ingredienser smides bare ned til, den nu forhåbentligt kogende Æble Cider Eddie. Lad det herefter simre i godt en times tid- Herefter kan du bruge den herlige BBQ Sauce med det samme eller lægge den i køleskabet til imorgen.

Vi havde ikke lige ribs hjemme, så vi prøvede BBQ saucen på et par hotwings og det smagte dejligt. Jeg er dog ret overbevist om, at den vil passe langt bedre til ribs end til kylling. Vi lavede et par wings med denne her og resten med Zøvnigs Mother**cking gode BBQ sauce™ og der kom den nye opskrift til kort. Jeg er dog ret vild med den smag som specielt peanutbutteren giver til opskriften. Det er ikke umuligt jeg smider to spsk. med top på i næste gang, da jeg tror der er den ingrediens, der lige skubber smagen over bjergtoppen og kan skubbe den fra god til fantastisk :)

Nu har vi en god portion af denne her, til når vi skal lave ribs de næste par gange. Planen er dog, at jeg skal have lavet en helt ny ribs sauce, så snart nogle af mine chilier bliver klar. Planen er, at få inkorporeret en Chokolate Scotch Bonnet Chili i Saucen- Den smager fantastisk og er så stærk, at jeg kan springe de kunstige ting som Chilipulver og hot sauce over. Det bliver forhåbentligt rigtig godt og i skal nok få opskriften, når den er testet og er blevet finpudset.

Anyway. Det har været en god lang fridag og jeg fortjener lidt søvn nu, Husk du gerne må dele dine egne opskrifter på en god BBQ sauce herinde, præcis som Jan gjorde sidste gang.

Welterusten allesammen.

2 kommentarer:

  1. Det lyder ikke helt dumt, men jeg er desværre ung og doven, gå jeg køber en økologisk én i Netto :P

    Anders Jepsen Kristensen

    SvarSlet
  2. hehe det her er sgu også mere besværligt, men tro mig det er det værd :D
    Der er bare en udpræget fornøjelse ved, at servere noget der smager hella godt og ikke leder folks tanker hen på Jensens Bøfhus hehe

    SvarSlet