tirsdag den 14. juni 2011

Left4Dead is still alive

Halloooo fellow bloggers og andre sære væsner.

Jamen altså. Det kræver jo lidt fantasi og lidt viljestyrke at holde en blog gående som denne, så jeg har tænkt en del over, hvad jeg skulle skrive om idag. Well jeg er kommet frem til, at dagens emne er nødt til at handle om Left4Dead serien, da den ganske enkel er afsindig fed. Som jeg skrev i mit Zombiefied indlæg, så er det først fornyligt jeg fik øjnene op for serien, selvom spillet har flere år på bagen.

Det hele startede med, at jeg downloadede lydbogen Extra Lives af Tom Bissel, som jeg slugte på ingen tid. Den omhandler en gamer som har brugt en stor del af de seneste år, på coke, gaming og om at skrive om branchen. Bogen er nærmest et must for alle der følger bare lidt med i gaming branchen og den er fyldt med sjove betragtninger, fortællinger om hans interviews med de store spiludviklere og hans egen erfaringer med de spil han fortæller om.

I bogen dedikere han en del af den, til sin fascination af Left 4 Dead og den gik 100% hjem hos mig. en uge senere fandt jeg det første af spillene til næsten ingen penge i Blockbuster og små 2 1/2 uge senere var jeg ganske enkelt nødt til, at have fat i 2'eren. Selve det, at spillets motor er bygget op om, at samme antal Zombier aldrig kan dukke op det samme sted to gange og det er spillet vinger spillerne til at samarbejde vækkede sgu et eller andet i mig. ikke så meget ego pis her. kæmp for dit team og du bliver belønnet med, at nå videre til næste Safehouse.

Safehouses er noget af det vigtigste i spillet. Dybest set er hele historien bygget op om, at man er fire mennesker, der ikke når at komme ud af byen med en redningshelikoptor. Herfra skal man kæmpe sig igennem byer, sumpområder, forlystelsesparker, højhuse, Metro stationer med videre for, at komme ud i sikkerhed. Man starter spillet på toppen af en bygning og en mission er som regel så simpel, at man bare skal kæmpe  sig vej fra stedet man starter og til nærmeste Safehouse. Når man når dette, så kan man finde medic, flere guns, mere ammunition osv. så man er klar til næste bane. Når alle er klar går man ud af den dør i Safehouset som ikke er blokeret og så starter næste bane, hvor man oftest "bare" skal fra punkt A til punkt B. Dvs. i 2'eren har de indlagt andre små firnurligheder, men rundt regnet så opsummere det hovedtrækkene ved missionerne.


Det lyder rimelig simpelt og muligvis som noget man har prøvet før. Det er det bare ikke. Spillet er lavet sådan, at spillerne bliver straffet hårdt, så snart nogle dummer sig. En spiller der bevæger sig væk fra gruppen, vil som det svare dyr i flokken ofte blive jaget ned, af horder af Zombier. Når jeg skriver horder, så er det ikke en overdrivelse, men vitterligt det jeg mener. Alle der har prøvet spillet har uden tvivl prøvet, at ende med at stå med ryggen op mød en mur, mens Zombierne bare vælter mod en. Det kan føles som om, at hver gang man popper hovedet på en, så dukker der tre nye op. Det er mega frustrerende og super fedt på samme tid. Når man endelig når banes Safehouse, så føler man virkelig, at man har præsteret noget udover det sædvanlige, specielt på de senere baner.

Nu ville det hele så blive kedeligt, hvis alting bare vare almindelige Zombier. Derfor er der også "super" Zombier med i spillet og det er som regel dem der ændre det hele. Man kan have nok så meget styr på det hele og spiller gruppen kan være nok så sammenspillet, men pludselig skyder tungen fra en Smoker ud af ingenting. griber en spiller i halsen og trækker ham væk fra gruppen. Bedst som en medspiller løfte sin gun for at redde sin kammerat, kommer en Boomer rundt om hjørnet og brækker sig i lårtykkestråler udover den "heldige" spiller, som fik stukket snuden for langt frem for, at redde sin kammerat. Brækudover en spiller betyder, at denne spiller nu vil tiltrække en horde af Zombier, som allesammen søge specifik imod lige netop den spiller. Hvis alle er op i health så klare man den, men er alle langt nede, kan spillerne der har bræk udover det hele, søge væk fra gruppen så de ikke bliver smadret af den horde han bliver ramt af. Det er god stil at ofre sig selv, hvis det kan betyde resten af gruppens overlevelse. Well.. i hvertfald indtil en Tank pludselig dukker op i horisonten og kaster murbrokker og biler efter de stakler du ofrede dig for og resten af gruppen bliver trashed til ukendelighed, fordi de manglede ildkraft....

Der er syv specielle Zombier som vil gøre alt for, at gøre livet surt for dig og de har det med at dukke op, når man tror alting er under kontrol. Det er endnu en lille finesse som udvikleren har bygget ind i spillet. Spillerne bliver hele tiden presset og vælger man de sværeste niveauer, så skal man virkelig vide hvad man foretager sig. Det er sket mere end én gang, at en gruppe der ikke har spillet sammen før, dårlig er nået 200 meter ud af deres Safehouse før alle spillerne ligge og flyder rundt i hver deres blodpøl.

Som spiller er der derfor vigtigt, altid at beskytte de andre. man bruger lige så ofte sig healthpacks på de andre spillere som på sig selv. mange af banerne er extremt hårde ved den resterende del af gruppen, hvis først en spiller dør. Dør to er man ofte helt fucked. Men man dør heldigvis ikke bare fordi, at man mister al sin Health. Når det sker (og tro mig det vil ske) så ligger ens spiller sig ned og man kan stadig skyde, men uden ellers at kunne bevæge sig. De andre spillere vil kunne se man er gået ned og deres job er nu, at kæmpe sig vej hen til dig for, at hjælpe dig op igen. Når du bliver hjulpet op, er du dog ikke super kampklar. Du har stadig meget skade og oftest vil du selv eller en anden skulle ofre en healthpack på dig, da du ellers vil gå så langsomt, at du sinker hele gruppen. Hvis dine medspillere ikke når frem til dig i tide og du fortsat angribes, så kan du dø på ganske få øjeblikke, hvilket vil være et handikap for resten af spillerne.


Spillets afveksling imellem psykotisk meget aktion og spillere der tvinges til at kæmpe sammen, er i mine øjne fantastisk. Det giver en helt speciel stemning og lægger man det sammen med, at selve spillet engine gør, at to spil aldrig nogensinde vil kunne blive ens, ja så står man med en både udfordrende og sjov tidsrøver. Får man nok af at spille online mod computeren, så er der også en vs mode i spillet, hvor en gruppe spiller de overlevende der skal fra punkt A af til B, mens de andre spillere er "super" Zombierne som kun har til formål, at slagte spillerne før de kan nå i sikkerhed. Det er damn sjovt og giver bare spillet endnu mere über cool :)

Well jeg er stadig noob til det her, når alt kommer til alt, men jeg er altid frisk på en god kamp over XBox Live. Så add mit gamertag Zovnig, når du har købt Left4Dead 2 og skal ind og give den gas.

Ps: Jeg vil lige anbefale alle, at hoppe ind og downloade den gratis tegneserie bygget over Left 4 dead, som kan hentes på udvikleren VALVe's officielle side for spillet: http://www.l4d.com/comic/

See you in world war Z...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar