torsdag den 16. juni 2011

En stærk lille satan

Kære bloggers, haveejere og alle jer andre, med alt for meget fritid.

Som nogen er jeg ved, flyttede mig og min dejlige kæreste i hus for godt 1 1/2 siden. Efter at erfaret sidste år, er udtrykket dræbersnegl, ikke bare er et ord opfundet af halvfede ucharmerende kvinder med egne haveprogrammer, så har vi sgu kastet os over haven på ny i år. forskellen er i år, at jeg har startet kampen mod stormen af lorte snegle der æder alt, længe før de kom til syne i haven. Så voila, nu får vi sgu egen afgrøder i år, som var vi reserve hippier fra en svunden tid. Fancy shit ik? :P

Min bedre halvdel har kastet sig over det at dyrke tomater (11 forskellige sorter), krydderurter, salat, kartofler og meget andet. Nu er det jo sådan, at mandens primære job i haven er alt det kedelige, så som at slå græs, klippe hæk og betale naboens datter for, at hive ukrudt op imellem alle fliserne.Samtidig med dette, så vil jeg jo gerne vise, at jeg jo er en mand med energi og overskud til, at hjælpe kæresten med hendes haveprojekter.


Men lad mig lige slå det fast med syvtommer søm. Det kan være noget så uoverskueligt røvsygt, at tage med i havecentre og lignende steder, hvis bare man gå med for at slæbe og for husfredens skyld. Så i år har jeg valgt en anden indgangsvinkel, til alt der foregår i haven. Jeg forsøger selv på, at hygge mig og have det sjovt i haven og lære lidt om tingene derude. Det lyder selvsagt rimelig gay men fakta er, det faktisk virker. Jo mere jeg lære om tingene i haven, jo mere nyder jeg faktisk, at hjælpe lidt til og jo.. Jeg er faktisk begyndt at hygge mig så meget, at jeg selv er begyndt at kaste mig over lidt afgrøder.

Som mand kan man ikke se sine homeboys i øjnene og i alvor sige, "Det er fandme noget god salat jeg har dyrket der'". Det holder bare ikke. Det ved vi idag og det vidste mændende åbenbart også for godt 500 år siden. Ifølge historiebøgerne kom en fesen gut ved navn Christoffer Colombus tilbage fra en lang rejse i 1492. Vi ved selvfølgelig allesammen godt, at tøsen pralede med at have opdaget amerika (selvom os vikinger ved det er bullshit) og han kom samtidig hjem med en masse gode ting, man ikke havde set før. Der er ingen tvivl om, at selv vidste han var en ualmindelig fesen karl, så for at han ikke skulle blive mobbet helt til døde med, at have fundet "indianere" det forkerte sted osv. så var han snu nok til. at medbringe nogle planter med små stærke frugter på. Well de har sikkert mobbet ham alligevel, da planter i sig selv er fesne at komme hjem med, efter en opdagelsesrejse til en ny verdensdel.

Mobningen af den her gut holdt op, da de første smagte på frugterne på de små planter og herefter lå med tyndskid og ondt i maven flere dage efter. Yeees siiir. Chilien fandt på denne måde vej til Europa og siden spredte den sig til Afrika og Asien, hvor den også blev pænt populær.

Så for nu, at vende tilbage til havearbejde og det at pussenusse om planter, så er chilien selv den dag i dag, blevet måden hvorpå man som mand, kan dyrke planter og nusse omkring dem, uden at bollerne falder helt af. Yes.... jeg er nu officielt blandt de galninge der dyrke chilier og som går derhjemme og plejer og passe dem, som var de små børn. Jeg har købt 7 forskellige sorter og det gå fra, at være møghamrende stærke og helt ned til snackchilier, som stort set ingen styrke har i sig.

Meningen er, at nogle af dem skal bruges til, at gøre nogle af mine BBQ saucer endnu bedre. En skal bruges til at lave hjemmelavet chiliolie med, en anden skal bare kunne smides på grillen med ost i, som en lækker snack, mens de andre skal bruges til, at blive smidt i salaten, lave min egen chili con carne med, laves til chilisaucer og alt muligt andet. Yup yup... jeg er vel nærmest en ung version af Søren Ryge, hvis han altså havde stil, charme, tonstunge boller og god musiksmag ;)

Jeg vil kort gennemgå de Chilier jeg har plantet i år og smide små billeder ind, af et par af dem. Lige nu er de ikke så voldsomt interessante, men jeg følger op på indlægget her, når der forhåbenlig begynder, at dukke rigtig chilifrugter op på mine små søde planter.

Jeg har valgt disse chilier i år:

Sweet banana - Den er købt som en ren snackchili. Det var egenlig ikke meningen jeg ville have haft den til at starte med, men talte med kæresten om, at de kunne være gode til madlavningen, når der ikke skulle styrke i. Den skulle have en let æbleagtig smag og chilierne bliver op til 10-15 cm lange.

Hungarian Hot Wax - Den lyder slem, men den er kun på 2.000 -  4.500 Scovillegrader, som der den skala man måler chiliers styrke ud fra. Jeg har læst mig frem til, at den smager voldsomt godt, hvis man fylder frugterne med ost og så lige rister dem på grillen. Det skal jeg nok få afprøvet og jeg skal se om ikke jeg husker, at skrive om det, når jeg ved om det blev en succes :)


Toftegaards Citron Chili - Jeg har ikke rigtig prøvet citron chilier før, men da den har vundet flere titler som værende en af de bedste chilier herhjemme, måtte jeg prøve den. Jeg har ikke kunne finde ud af hvor mange scoville den er, da gartneriet Toftegård der selv laver den, angiver styrken på en anden måde. Men den er mange gange stærkere end den gængse Jalapeno (som oftest ligger på 2.000 - 8.000 scovillegrader).

Aji Bolivian - En god stærkt klassisk chili, uden så mange dikkedarer. Jeg går stærkt ud fra, at den vil gøre dig godt i helt almindelig madlavning.

Omnicolor - Er en chili der igennem hele modningsprocessen hele tiden skifter farve og til dels og smag. Den skulle se super godt ud, hvis man stiller den i vindueskammen. Smagsmæssigt skulle den gå fra lidt Lime agtig og over til solbær. Den er på cirka 150.000 scovillegrader, så den burde kunne rive og flå lidt i endetarmen dagen efter,

Royal Black - Den skulle give nogle gode mørke chilier som er supergode til, at lave chiliolier af. Det er den primære årsag til, at jeg har købt lige netop denne her. Så kan vi have egen hjemmelavet chiliolie hele vinteren :D  Styrkemæssigt ligger den lidt et niveau over Omnicolor.

Chokolate Scotch Bonnet -  Den minder meget om Chokolate Habanero og den har en kaffe/chokolade agtig smag. Vi fik smagt en Habanero af denne slags hos en af mine venner sidste år, og den smagte damn godt. Det var den jeg primært gik efter, da den smager godt for sig selv, men med garanti også er god til mad. Jeg afventer denne med længsel, da jeg har opskriften på en BBQ Sauce i hovedet, som indeholder denne chili. Chokolate Scotch Bonnet ligger på mellem 200.000 til 325.000 scovillegrader. Den originale Chokolate Habanero har godt 300.000 - 450.000 scovillegrader.

Alt i alt synes jeg selv det ser fint ud og udover jeg nu kan bruge lidt tid på min nye lille hobby, så glæder jeg mig afsindigt til, at finde alle mulige opskrifter frem, som gør at jeg kan transmogriffe chilierne om til super lækker mad. Når det sker skal i nok blive holdt orienteret ;)

ha' en fantastisk torsdag aften!

2 kommentarer:

  1. Nu er der jo meget galt med dette indlæg..
    Ung version af Søren ryge...
    Nej det er bare en yngre model.. Men ung det er du sgu ikke..

    Også er der lige det der med at Columbus faktisk genfandt Amerika... Så det er jo ikke bullshit..
    Det der var bullshit, var at han sagde at han havde fundet søvejen til Indien..
    Hvilket så var Amerika..

    You understand?
    Ellers kan du jo komme forbi og så noget historie lære, af en ung lærer.

    SvarSlet
  2. im yoooouuung you bastard :P
    Om Columbus fandt eller genfandt er ligemeget. Sådan en fesen karl kan man ikke helt stole på, uanset hvad han påstår ;)

    SvarSlet