lørdag den 2. juli 2011

To be in 3D or not to be in 3D

Kære blogger, filmfans og spilnørder

Folkens... 3D er kommet for at blive lige meget hvor meget i piver over det. Playstation 3 byder på 3D, Nintendo 3DS byder på 3D og det samme gør en del film producenter. En del score kassen på det, mens andre brænder nallerne. 

Jeg fatter ikke folk der kritisere 3D og ikke mener der er fremtid i skidtet. Kom nu ned på jorden venner. Når 3D bliver brugt ordenligt, så er det med til, at give ekstra liv til både film og spil og ingen skal komme og påstår, der ikke er fremtid, at vi føler os tættere på dem på den anden side af skærmen. 3D nedbryder en barriere imellem mig og det spil jeg sidder med. Det hele virker pludselig mere relevant, da det der foregår, er med mig i stuen eller på sædet i toget.

Når i kritisere 3D lyder i som gamle gnavne mænd, der helst vil have at tingene er som de altid har været. Skal i kritisere så kast bomberne mod filmselskaberne og filmproducenterne. Det er ikke selve teknologien der fejler noget, men derimod måden den bruges på. Jeg er helt som alle andre trætte at, at se tennisbolde, slanger og andet blive kastet ud i hovedet på os, hvert andet øjeblik. Det er ikke originalt, det er ikke nytænkende og det er super latterligt efter min mening.


3D kan og må aldrig nogensinde blive en billig erstatning for et dårlig produkt. Clash of the Titans var lort med lort på og så hjælper det ikke at den blev leveret i 3D.  Transformers: Darkside of the moon viser, at man  kan lave en film i 3D, så det er en ren fornøjelse. Det virker som om, de har koncentreret sig om, at lave en god aktion film i stedet for, at påtvinge filmen "fede" 3D effekter hvert andet øjeblik. 3D effekten giver en super lækker dybde og får mig til at føle, jeg er tættere på begivenhederne, uden jeg  samtidig føler, at jeg sidder ind midt i en reklame video, der skal sælge mig ideen om 3D. For første gang siden Avatar, kunne jeg sidde og nyde filmen, nyde dybden og effekterne, uden på noget som helst tidspunkt, at sidde og blive irriteret over påklistrede ekstra effekter. 

Til min Nintendo 3DS, der er selve 3D effekten fuldstændig ligegyldig i spillet Tom Clancy's Ghost Recon: Shadow Wars. Bevares. man kan da fornemmer at kløfterne er dybe, men der gør ikke spillets gameplay bedre og det giver mig heller ikke en ekstra følelse af, at være tættere på det der sker.

3D effekten pynter derimod en del i Ridge Racer, da det pludselig er meget lettere at beregne hvornår svingene kommer og turbo effekten er også ganske fint lavet. Det adder til spillets værdi i stedet for at være ligegyldigt

Det samme gør sig gældende når jeg spiller den remasteret version af The Legend of Zelda: Ocarina of time. Kokiri Forest har aldrig nogensinde set bedre ud og virket mere levende end jeg nogensinde har sen den før. Jeg sad med et smørret grin og lod mig rive med, af den vibrerende glæde, som spillet oser langt væk af i hele starten. Nintendo har virkelig formået, at få en klassiker til at lyse op og jeg vil vove den påstand, at 3D effekten forbedre spiloplevelsen betragtelig. Selvfølgelig ændre den ikke på handlingen i sig selv, men den ændre på det faktum, at når verdenen jeg skal redde virker mere levende, så betyder det pludselig mere for mig, at redde Zelda og Hyrule.

Når 3D bliver brugt på ordentlig vis, så kan det åbne op for helt nye sanseoplevelse på film og få os til, at bekymre os meget mere om det der sker på skærmen. Når det fungere, så suges vi med ind i handlingen og effekten glider i baggrunden, til fordel for følelsen af nærvær. Det vil normale 2D film aldrig nogensinde kunne matche og derfor er det dejligt, at 3D er kommet.

Der er sgu egentlig ikke så meget dybde i mit opråb her, idag. Jeg vil blot lige give en lille hyggeknytter til alle jer der piver konstant over 3D. Hvis ikke i ville gå ind og se en film normalt, så lad være med at sen den bare fordi den har fået påklistret et 3D label.

Når det omhandler spil, så kast jer over det og brug tid på det før i bedømmer det. Lad nu være med at lade nogle sindsyge dårlige filmoplevelser smitte af på jer, så i ender med, at gå glip af en masse guldkorn. 3D er vel lidt ligesom, øl, fisse, lala og mad. Kaster du dig over kvalitetsprodukter, så kan det føre dig ind i den syvende himmel, men er du ikke i stand til at sortere skidt fra kanel, så kan du ende op med, at blive rippet for dine hårdtjente penge og stå tilbage med en bitter smag i munden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar