søndag den 11. september 2011

Chilifan Chili Festival 2011

Kære bloggers og jer der elsker lidt spicy mad.

Jeg var sgu til Chili Festival i går, ovre i det mørke Jylland og det var en god og sjov oplevelse. Dem der har fulgt lidt med herinde ved godt, at jeg er rimelig glad for mad og ikke mindst er chilien gået hen og blevet noget jeg går op i. Da jeg er på Rømø med kæresten, så kunne jeg ikke modstå muligheden for, at komme til Chilifan Chili Festival 2011, som er arrangeret i samarbejde mellem siden www.chilifan.dk og Bjarnes Frø og Planter. Jeg fik lokket kæresten med og vi havde nogle gode timer derude i selskab med andre chili entusiaster og dem de slæbte med.

Der var naturligvis prøvesmagninger af forskellige chili sorter og derudover, var der også nogle der solgte forskellige chili/Hot sauces og der var her vi fik første forskrækkelse. Det første vi smagte var en hot sauce fra ChiliHouse inde fra Studiestræde i Kbhoe, der hed Stupid Hot. Her gik det på få sekunder op for os begge to, at vi ikke var i et supermarked, men et sted hvor folk har forstand på tingene. Det kostede lige 5-10 minutters timeout og et lille glas mælk, så vi kunne smage lidt igen. Den kan anbefales, hvis du skal bruge en hot sauce som rent faktisk lever op til navnet.



Gartneriet Toftegaard holdt et rigtig godt foredrag om chilier, som jeg virkelig lærte noget af. Et er hvordan man bruge chili i maden, noget andet er, hvordan man får smagen frem, uden det nødvendigvis behøver, at blive monster stærkt hver eneste gang. Meget informativt og fordragsholderen Lene Tvedegaard var meget levende i sit sprog. Alle hyggede sig meget godt, da en af de fremmødte blev brugt som prøvekanin, så man kunne se hans reaktion, når der skulle indtages en meget stærkt chili. Alt i alt super god stil  og det fik cementeret overfor mig, at de sgu ved hvad de taler om hos Toftegaard. Jeg kan kun anbefalde andre, at tage til et af hendes foredrag eller at tage forbi Deres gartneri, som ligger syd for Køge. Jeg kan fortælle til de interesserede, at de på lørdag afholder deres egen Chili festival. Jeg kan desværre ikke selv komme derned den dag, men giv dig selv muligheden for, at komme ned og smage nogle forskellige chilier.

Udover disse ting, så var det jo Chili Fan siden der afholdte arrangementet og de havde sørget for et par små konkurrencer, som gjorde det hele lidt sjovere. En af dem var en lille konkurrence, hvori man skulle æde så mange chilier som muligt og selvom der ikke var mange der deltog, så er jeg rimelig imponeret over, hvor mange chilier de kunne vælte indebors. i Børne konkurrencen præsterede en Svend-Henrik at æde sig vej igennem 13 chilier i træk, mens rekorden blandt de voksne bød på en suveræn sejr til Jesper Møller, der kastede 40 fucking chilier i kæften og satte alle andre på plads.

Nu vi er ved Jesper Møller så er jeg simpelthen nødt til, at tage hatten af for ham, for han præsterede samtidig at vinde deres officielle chili Spisnings konkurrence en times tid senere. Den gik i korte træt ud på, at de deltagende (3 stk. i år) ville få serveret en chili af gangen, som de så skulle spise helt. Det er her tale om chilier af stor styrke og der var fem hovedrunder, hvoraf styrken blev forøget i hver runde. Det eneste væske de måtte indtage var 1L mælk, som de så selv måtte fordele over hele konkurrencen.




Til de interesserede kan jeg fortælle, at de spiste følgende chilier i konkurrencen:

Runde 1: Biker Bills Jalapeño
Runde 2: Aji Benito
Runde 3: Blondie
Runde 4: Habanero Congo.Trinidad
Runde 5: Bhut Jolikia
Runde 6: TS 7 POD Orange/Yellow
Runde 7:  Dette var en sudden death konkurrence der bestod af 3 stk. Bih Jolokia, som skulle spises. For at vinde skulle alle tre spises og sluges og holdes indenbors i 1 minut.


Første contester (ham i midten) opgav i fjerde runde, hvilket var fuld forståeligt. Han kæmpede bravt, men kunne ikke stille noget op imod de to hardcore stodders på fløjene. Bevares, de kan være helt almindelige pæne mænd, men kan man spise sig stille og roligt igennem så mange fucker stærke chilier, så har man fortjent stodder titlen som bevis på, at man har tungere klodser end de fleste af andre derude. Konkurrencen  var hård og ubamhjertelig, men som nævnt, så trak Jesper Møller også det længste strå i denne konkurrence, så herfra skal kun lyde et kæmpe tillykke.

Du har denne Stodders ypperste respekt, for den præstation Jesper!

Resten af dagen bød på nogle hyggelige snakke om chilier. Indkøb af et par nye planter til mig selv, indkøb af nogle gode chili saucer, sammen med lidt gode råd og vejledninger, der forhåbenligt kan gøre, at flere af mine planter bliver til mere næste år. Jeg kan ikke sige andet end, at alle dem vi fik talt med, virkede som super søde mennesker :)

Jeg vil gerne lige sende et stort tak til alle folkene bag denne dag, da jeg synes det var en ualmindelig positiv oplevelse og stemningen taget i betragtning, så kunne jeg sagtens finde på, at dukke op igen en anden gang, hvis jeg alligevel er på de kanter. Jeg vil samtidig opfordre andre mad- og chili glade mennesker til, at kigge forbi www.chilifan.dk og http://www.barney.dk/, som stod for arrangementet.

Nu vil jeg selv til at spise lidt mad, kødsovs tilsat Chokolate Scotch Bonnet, fra den plante jeg købte derude igår. Hold da kæft det dufter dejligt :D

2 kommentarer:

  1. Hej Jesper. jamen det var da så lidt haha. Jeg var simpelthen nødt til, at skrive lidt om konkurrencen, da jeg synes i alle tre klarerede den pææænt godt hehe

    SvarSlet
  2. Hej Daniel -
    der er Chilifestival igen i år - lørdag d. 8. september samme sted som sidst: http://chilifan.dk/da/festival2012/

    Mvh
    Anja

    SvarSlet