fredag den 6. januar 2012

Dagens opskrift: Hawaii Kylling med ild i måsen

Kære bloggers og andre, der kigger forbi hver anden måned, når jeg endelig tager mig sammen og skriver noget nyt.

Jeg har igår eksperimenteret lidt i køkkenet, da jeg ville lave noget lidt andet til kæresten kommer hjem. Det jeg kom frem til, var en skøn blanding af en typisk Chicken Chili opskrift og så den mere klassiske Pineapple Chicken eller Hawaiian Chicken som den også kaldes nogle steder. Det skal siges med det samme, at der ikke er tale om gourmet på et højere plan, men mere en god solid hverdags ret, for os der godt kan lide det prikker lidt på tungen, et godt stykke tid efter vi er færdige med at spise. Den er dog ikke så stærk, så de fleste ikke burde kunne være med :)

Hawaii Kylling med ild i måsen:
Du skal bruge følgende:
Cirka 400g rent kylling kød
2 dåser hakkede tomater 400g hver
1 dåse Ananas 340g (Ja,ja der står 567g på dåsen, men det er før alt saften er hældt over på et glas)
1 dåse Tomat Puré 140g
1 dåse majs 400g
2 fede hvidløg
1 stort alm. løg
1 spsk. soya
1 Market Peach Habanero
1/2 tsk. Dave's Ghost Peber Hot Sauce
Smør
Salt
Peber


I min første version her, der valgte jeg, at koge en halv kylling (havde lige sådan en liggende i køleskabet) og så pille kødet af bagefter. Jeg kan bedre li' den konsistens, end den man får med de typiske kyllinge strimler fra Netto, men valget er dit

Tag en god halvstor gryde og steg kylling stykkerne på panden med rigel...(nooo.. im not gonna say it!) anseelige mængder smør og smid så den chilien og løgene, alle skåret i småstykker, ned til kyllingen. Hæld soyaen sammen med resten

Du lader det herefter til du er sikker på at kyllingen er som den skal være og det hele er gyldensteg. Hæld så saften fra dåsen med ananas over så det hele ligger og søber lidt i ananas saften. Lad det syde sammen en 5 minutters tid og hæld så tomat pure, de hakkede tomater, de hakkede hvidløg og smager så til med salt, peber og Ghost Peber saucen. Jeg brugte kun 1/2 tsk. men er du vant til chili kan du godt smide en tsk. fuld i. Bare smag dig frem, da det lynhurtigt kan blive voldsomt stærkt, hvis ikke man er vandt til det. Jeg er iøvrigt ikke helt klar over hvor man får fat i Sauce, da jeg fik den af min Svoger Naiwai og hans kæreste til jul. Men godt det smager den :D

Når.. men lad det stå og små-simre en times tid og hæld så første alle ananas stykkerne i, når retten er færdig og en fem minutters tid før den serveres.

Når man ser på de originale opskrifter, så kommes der oftes også bønner af diverse slags i, men da jeg i forvejen har lavet lidt om på det hele, så sprang jeg denne del over idag. (Okay sandheden er, at jeg troede vi havde bønner i skabet derhjemme og jeg var for doven til at futte ned til den lokale bønne-pusher for at hente nogen) Da der så mangler lidt fylde, så serverede jeg det med ris til.

Alt i alt, så håber jeg du kommer til at nyde opskriften.

Ps: herunder er et billed af den gode chili sauce, hvis du vil ud og lede efter den :)



4 kommentarer:

  1. Det ser rigtig lækkert ud. Jeg går ud fra at hawaii navnet kommer af at der er ananas i
    -------------------
    www.usatours.dk

    SvarSlet
  2. Det er helt rigtig. Af en eller anden grund, så hedder mange amerikanske opskrifter noget med Hawaii, så snart der er ananas i. Den del hyggede jeg mig ret godt over :D

    SvarSlet
  3. Den chili sauce kan i hvert fald fås hos coolstuff selvom den er lidt "pebret" i prisen :P >-> http://www.coolstuff.dk/Daves-Ghost-Pepper-Sauce

    Kan dog se den koster en lille 40 kr i USA men uden moms :S

    SvarSlet
  4. Aaaj ja den er pæn dyr derinde. Men den er nu meget god. Dog synes jeg det er en lidt vild pris, når man tænker på det bare er en hot sauce.

    SvarSlet