mandag den 16. januar 2012

Yum yum Chili bolcher

Kære bloggers, chilifans og andre der tilfældigt er dumpet forbi

Vi har haft en rigtig hygge dag herhjemme idag, mig og min bedre halvdel. Det er skønt at bare gå og råhygge os to og vuffer. Dagen har budt på en stille og rolig morgen og en tur på hospitalet (den historie må du have til gode), kæresten der falder i søvn på sofaen nogle timer, alt imens jeg har spillet Battlefield 3 med en gut fra Holland. I min  lille verden findes der ikke noget bedre, end når jeg sider og spiller, mens kæresten ligger og putter ved siden af i sofaen i den ene side, mens hunden ligger i den anden side og med snuden op af ryggen på mig. Jeg er sgu heldig med min lille familie her :)

Nu er det ingen hemmelighed, at vi er to mad og slikglade personer herhjemme og en hel del af vores liv består af gode ting man stopper i munden (ja,ja kom så med en korny joke). Så derfor er vi nu gået i køkkenet hvor vi står og hygger os med, at lave hjemmelavede bolcher, Når nu jeg siger vi, så skal jeg gerne indrømme, at jeg foreslår hvad vi skal stoppe i, mens kæresten står for selve det at lave dem. Det er hun nu engang langt bedre til end mig.

Hvis ikke du har prøvet at lave bolcher før, så er grundopskriften rimelig simpel. Du følgende:

Lille portion:
2 1/2 dl sukker
1 dl. druesukker
1/2 dl. vand

Bolche massen skal varmes op til 162 grader (du er nødt til at investere i termometer hvis det skal blive godt) hvorefter den hældes ud på en plade eller dug. Her anbefaler jeg stærkt at købe en Silpat der er perfekt til formålet og gør hele arbejdet en del lettere.


Da jeg fortsat er ramt af en gal chili nørd, så fik jeg lyst til, at lave mine egne, efter at have fundet inspiration inde på chilifan.dk. Jeg har taget 3 halvsmå Cholate Scotch Bonnet chilier, hakkede dem i så små stykker så muligt og derefter varmet dem op under svag varme på en pande (uden fedtstof). Da de var rimelig tørre tog jeg dem over i en skål og knuste dem til en grov pulverform. Jeg har derefter blandet 3 skefulde lakrids ekstrakt oven i.

Jeg kan godt lide at blandet syrligt og styrke, så for at give den rette syrlige smag, brugte vi 40 dråber citron-smag i bolche massen (samme antal man normalt bruger til en stor portion) og gav den så noget lilla farve, bare for at narre fjenden. Derefter blev massen rullet ud og til sidst skar vi en revne hele vejen ned igennem pølseformen af bolche masse. I revnen hældte vi halvdelen af lakrids/chili pulveret. Så lukkes rillen og når det hele er ved at stivne helt, så blev bolcherne klippet ud i fine små stykker... Og det smager damn godt!! :D

Jeg har herefter lavet samme trick, men denne gang med 3 gule Habaneros af ukendt oprindelse. I denne omgang brugte vi opskriften på Polarbjørne bolcher, taget fra bogen "børnenes bolsjebog" af Pia Krøyer. Men vi byttede om på to poser ( ja ja jeg ved godt man skal læse på dem) så derfor ender opskriften med at se sådan ud her

2 spsk. citronsyre (skulle have været salmiaksalt, men vi brugte 3-4 spsk. citronsyre)
1 tsk. hvid slikfarve
1 tsk. sort carve
2 ml. pebermynteolie
og så drysser vi ganske enkelt pulveret fra den gule Habanero oven i.

Kæresten synes lige de skulle pepes lidt op, så hun smed lige en ekstra farve oven i og blandede dem, så bolcherne kom til at se super lækre ud. Jeg vil, efter at have smagt dem anbefale, at du nøjes med, 2 spsk. citronsyre

Vi lavede nu også andre bolcher, men da vi er færdige nu og bolcherne skal spises, så må i have de opskrifter til gode til en anden gang. Alt i alt blev det til 7 fyldte krammerhuse og en stort glas, som kæresten tager med ind og deler med dem på arbejdet imorgen :D

Hvis du har mod på at kaste dig over bolcher, så spørg endelig, hvis der er noget du er i tvivl om.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar